26.2.11

Misi Mengukuhkan Ummah

Mood sambutan Maulidur Rasul memang masih terasa di sini. Terasa sebab selalunya sambutan apapun yang melibatkan Muslim akan jadi dua kali semenjak alam.maya posting di Tangkak ni, sekali di sekolah dan sekali lagi di taman perumahan tempat alam.maya tinggal. Last week di sekolah and this week jatuh pada hari ini, yang mana kami tak tahu! That's the bad side. Bukannya sengaja tak nak ambil tahu, tapi suasana di sini masih baru buat alam.maya n housemate, Zan eventhough dah setahun lebih di bumi Tangkak ni.
Last time pasal sambutan marhaban. Di utara, marhaban tak disambut dengan meriahnya seperti di Johor. Tapi di Johor amalan sambutan marhaban diamalkan dari semenjak kecil lagi. Tu tak masuk bab rewang ang keje kawen lagi. So its quite new for me. Letih bila orang beranggapan kita 'tak campur' dengan jiran tetangga. As alam.maya sendiri tidak diasuh untuk 'menempek' di rumah orang petang-petang untuk chit chat here and there. Huh..(satu keluhan untuk menyesuaikan diri dengan tempat baru).
Luckily ada Mak Yah. Jiran pangkat 'ibu-ibu' yang tak penah lupakan kami. Even kenduri alam.maya hari tu Mak Yah ada kirimkan hadiah kawen pada alam.maya melalui ketua rombongan Johor, the one and only Cikgu Khalid. InsyaAllah alam.maya will try the bestest untuk adapt dengan budaya sini, and Zan and me dah wat postmortem siang-siang lagi.So, misi mengukuhkan ummah kami adalah:
Malam ni akan ke ceramah maulidur rasul, esok pagi akan jog keliling taman sambil 'beramah-mesra' dan akan cuba bermuhasabah diri, lagi dan lagi. Banyak lagi misi yang akan menyusul selepas ini.

Yang terbaik semua datang dari Allah :)

6 comments:

  1. Baca tajuk tadi aku dah assume benda len sebenaqnya. Ingatkan mengukuhkan ummah tu means menamabh ummah. ekekeke.. Tunggu aku wei. Kita preggy sama2..

    ReplyDelete
  2. Kalo aku tunggu hang, jd 2-1, so hang la kena tunggu aku wei, baru sama 1-1..haha..amacam,ada brannn???!!~~~ngehehe

    ReplyDelete
  3. syok nye hangpa dua...nak preggy sama2...mcm main masak2 je...cargas girls...sementara masih larat produce umat2 yg berkualiti seramai mungkin...jihad tu...

    ReplyDelete
  4. ahaks,jgn dikata atie..tua2 nie pon kami dok main masak2 lg ngn students..haha..ayuh,cergas bersama, next week tggu enche abg balik utk misi jihad..haha!

    ReplyDelete
  5. ceh liza wei, mcm hang x gatei...cehhh!
    hahaaa...

    ReplyDelete